Het belang van een goede jaarafsluiting

Wij wensen u fijne feestdagen en een gelukkig nieuw jaar! Dank voor de fijne samenwerking in het afgelopen jaar. Bij Practical | Excellence in Finance kijken we niet alleen terug op een succesvol 2024, maar ook vooruit naar 2025. Ons doel is om u het komende jaar nóg sneller te voorzien van stuurinformatie en een accurate jaarrekening, zodat u voorbereid bent op de toekomst.

Deel van het team van Practical tijdens het Yuki Awards gala 2024

Om te komen tot een jaarrekening is het van belang om de komende weken extra aandacht te geven aan uw administratie. Hoe eerder we alles compleet hebben hoe sneller we kunnen starten. Hieronder leest u hoe we dat kunnen realiseren. Maak in ieder geval snel een online afspraak met uw contact persoon in december of begin Januari. Dat kan al heel eenvoudig via deze link en is al een belangrijke eerste stap die er voor kan zorgen dat u voor 1 maart uw jaarrekening in uw bezit hebt.

Waarom een goede jaarafsluiting essentieel is

Een goede jaarafsluiting is meer dan het afsluiten van de boeken; het vormt de basis voor een sterk financieel jaar. Het biedt inzicht in uw prestaties, helpt bij het identificeren van verbeterpunten en zorgt voor een correcte belastingaangifte. Bovendien voorkomt een zorgvuldige afsluiting fouten en onverwachte verrassingen in het nieuwe jaar. Ook kunnen zaken zoals bijvoorbeeld de definitieve WKR-rapportage van 2024 dan ook accuraat worden opgesteld.

We zien regelmatig dat documenten, bijvoorbeeld voor een hypotheekaanvraag, bedrijfsovername of andere belangrijke gebeurtenis, vaak op het laatste moment nodig zijn. Dit leidt tot onnodige haast en druk, wat voor niemand prettig is. Om dit te voorkomen, hebben we voor al onze klanten een planning opgesteld op basis van het afgelopen jaar en uw aangegeven wensen.

Belangrijke stappen voor december: een vliegende start in 2025

  • Maak een online afspraak met uw contactpersoon om door uw administratie heen te lopen. Dit is vaak een meeting van ongeveer een half uur, maar zorgt er voor dat u heel goed weet wat wij missen, wat we van u verwachten en wat u van ons mag verwachten met betrekking op de jaarrekening. Gebruik voor het maken van een afspraak deze link en selecteer hier uw contactpersoon.
  • Loop door uw administratie heen en indien van toepassing specificeer dan balansposten zoals leningen, voorzieningen of leaseverplichtingen. Dit kan heel eenvoudig door op de vraag icoontjes te klikken en ons te voorzien van aanvullende informatie.
  • Check onze publicatie met alle actiepunten voor 2024. Op de laatste pagina kunt u een complete checklist vinden met alle relevante punten die beschikbaar zijn voor u als ondernemer. De publicatie kunt u vinden via deze link
  • Controleer en verwerk uw administratie: Zorg dat alle facturen en betalingen volledig zijn. U kunt deze vinden via de aandachtspunten in uw eigen administratie.
  • Werk uw debiteuren- en crediteurenlijsten bij of vraag uw contactpersoon om dat te doen en u een overzicht te sturen. Dit voorkomt verrassingen in januari kijkend naar de BTW en zorgt er tevens voor dat we de administratie compleet hebben.
  • Voer een fysieke voorraadopname uit wanneer van toepassing in de laatste week van het jaar of de eerste week van het nieuwe jaar: Noteer ook eventuele waardeverminderingen en geef dat door aan onze medewerkers. Dit voorkomt vragen later dit jaar wat mogelijk ons proces kan vertragen.
  • De auto van de zaak geniet altijd de bijzondere aandacht van de Belastingdienst. Door onder andere controle op het privégebruik aan de grens, pretparken en bouwmarkten is de Belastingdienst bezig haar database te vullen om deze vervolgens te kunnen vergelijken met je salarisadministratie. Bij constatering van onjuistheden worden ook aanzienlijke boetes opgelegd. Om deze reden adviseren we om de gegevens van de auto van de zaak uit de salarisadministratie te controleren op juistheid.

Januari: afronding en voorbereiding

  • Upload alle laatste bonnen van 2024 in de eerste week van Januari. U heeft dan meer tijd wanneer het drukker wordt binnen uw onderneming en kunnen wij vervolgens een start maken met de BTW aangifte. Hoe eerder we zien dat alles compleet is hoe sneller we deze kunnen afronden en kunnen starten met de jaarafsluiting.
  • Stuur creditcard overzichten zo snel als mogelijk op en controleer nogmaals de aandachtspunten zodat we alles compleet hebben.
  • Indien nodig maak een afspraak in de eerste week van het nieuwe jaar via deze link zodat we dan ook op dat moment u kunnen voorzien van actuele informatie in wat we missen. Maak tijdens die afspraak ook een duidelijke planning en wanneer u graag uw jaarrekening wilt ontvangen. Let op: de jaarrekening kunnen we vrij snel produceren maar dat zal dan in concept zijn. We kunnen namelijk pas vanaf 1 maart de Vennootschapsbelasting en Inkomstenbelasting doen voor onze klanten.
  • Controleer de voorlopige aanslag: Is de winst in 2024 hoger(of lager) uitgevallen dan verwacht, of twijfelt u of de voorlopige aanslag hoog genoeg staat, neem dan contact op met onze fiscalisten via deze link om de exacte situatie te laten beoordelen of neem telefonisch contact op met onze medewerkers of plan een afspraak in om met je contactpersoon de administratie door te lopen te checken of alles goed staat met betrekking tot de aangifte of vraag wanneer de jaarrekening klaar is en hoe je dit proces kunt versnellen. Wanneer u niet- of onvoldoende belasting hebt vooruitbetaald voor 1 Juli 2025 moet u aanvullende rente (9% Vennootschapsbelasting en 6,5% inkomstenbelasting) betalen wanneer de voorlopige/definitieve aanslag niet voor die tijd is opgelegd. Het is belangrijk om voor die tijd de vennootschap- en inkomstenbelasting al betaald te hebben.  Let dus goed op of u op basis van de huidige winst (in uw administratie) voldoende belasting hebt vooruitbetaald, ook wel de voorlopige aanslag. 
  • Voorlopige aanslag 2025. Wilt u gebruik maken van de mogelijkheid om de Vennootschapsbelasting 2025 in 11 termijnen te betalen vanaf januari? Dan kunt u via ons nu al uw verwachte jaarwinst 2025 doorgeven. Dan kunnen wij deze informatie delen met de Belastingdienst zodat zij hier rekening mee kunnen houden in uw voorlopige aanslag 2025.
  • Lever uw jaaroverzichten tijdig aan! Zorg ervoor dat u uw jaaroverzichten vanuit de bank, pensioenaanbieder en verzekeraar op tijd aanlevert, zodat wij u optimaal kunnen ondersteunen bij uw financiële rapportage en belastingaangifte.

Onze drie locaties in Amsterdam, Rotterdam en Eindhoven staan dagelijks klaar om ondernemers te voorzien van real-time informatie. Bekijk onze klantcases en ontdek hoe wij ondernemers helpen bij hun administratie en strategie.

Meer informatie?

Bent u benieuwd hoe Practical | Excellence in Finance u kan helpen met een snelle jaarafsluiting of meer inzicht in uw administratie? Met onze expertise in boekhouding, belastingadvies, financieel advies en salarisadministratie bieden wij proactief advies en maatwerkoplossingen.

Get in touch with our specialists

Schedule a visit